STELLWERK (SIGNAL TOWER), 2021

 

Stefan Alber’s SIGNAL TOWER (2021) brings together a harmonious ensemble with architectural references. The stools by the manufacturer Kartell are an interpretation of the architectural icon “Palazzo della Civiltà Italiana“ in Rome, which was built to glorify the fascist regime. The table replicates the architecture of the first building on the Italian border station Brenner, which in its restrained appearance almost tries to disguise the passage of a border. Reduced in size and arranged as utilitarian furniture, the political impact of the two buildings is suspended. Alber‘s practice often refers to the ambivalence of iconic or neglected architectures that remain as powerless landmarks, questioning their history and social context.

 

 

In der Installation STELLWERK (2021) bringt Stefan Alber ein harmonisches Ensemble zusammen, das architektonische Referenzen aufweist. Die Hocker des Herstellers Kartell sind eine Interpretation der Architekturikone „Palazzo della Civiltà Italiana“ in Rom, das zur Verherrlichung des faschistischen Regimes entstand. Der Tisch bildet die Architektur des ersten Gebäudes auf dem italienischen Grenzbahnhof Brenner nach, das in seiner zurückhaltenden Erscheinung den Übergang einer Grenze fast zu verschleiern versucht. Verkleinert und als Gebrauchsmöbel arrangiert wird die politische Wirkkraft der beiden Gebäude außer Kraft gesetzt. Alber bezieht sich in seiner Praxis oftmals auf die Ambivalenz ikonischer oder vernachlässigter Architekturen, die als machtlose Landmarken zurückbleiben, und hinterfragt damit ihre Geschichte und sozialen Kontext.